madala pöördega töristamine ei ole kasulik mootorile.
See, et tiksud võimalikult madala pöördega ja hoiad seeläbi kütust kokku on paras legend, mis ehk oli kuidagi moodi õige vanade autode puhul.
Mootori pardaarvuti arvestab mg/strock (kütusejahutitega autodel kuupmm/strock) kütuse koguse.
Kui sul on vaja 20kw jõudu, selleks, et hoida 90km/h püsivat kiirust, siis nii 5enda kui ka 6enda käiguga see ka saavutatakse.
5käik tähendab seda, et pöörded on kõrgemad ja ühte töösüklisse antakse vähem kütust peale, kui 6käigu puhul.
Ühesõnaga maalähedane matemaatika.
Võtame meelevaldsed väärtused- 90nega sõites on 5 käik 2000rpm ja 6es käik 1500rpm.
20kW 2000rpm juures tähendab 95,49Nm
20kW 1500rpm juures tähendab 127,32Nm
Allikas
http://wentec.com/unipower/calculators/power_torque.asp
Selleks, et rohkem pöördemomenti saavutada on vaja rohkem kütust per töötsükkel.
Mingi suvaline Nm to IQ(injection quatity) näide internetist.
https://www.ecuconnections.com/forum/vi ... hp?t=11389
6nm=1mg
Saame, et 5 käigu puhul 15,915mg/strock
Saame, et 6 käigu puhul 21,22mg/strock
ühesõnaga, ühe töötsükli kohta võtab 6es käik rohkem kütet.
Kui nüüd arvestada aga, et teepikkuse kohta kulutab rohkem kütust? Siis tegelikult sellise kirvemeetodil matemaadiliselt tuleb täpselt sama number. Lihtsam oleks küsida, mitu kW teepikkuse kohta kulus.
Siinkohal tulevad mängu sellised asjad, mida kirve meetodi mõistus enam ei võta.
Esiteks oleneb Nm/mg kohta tugevalt mootori eripärast, kui hästi hingab, milline on kolvi käik, milline põlemiskambri maht, kas egr on kasutusel, milline on egr tsükkel, summuti süsteem, kas dpf on umbes(hingamine raskem), milline on pritse algus aeg, milline lõpp, milline pritse surve, kas eel ja järelpritse on kasutusel, mis on jahutusvedeliku ja õli temperatuurid, ja tegelikult palju muutujaid veel.
Läks liiga keeruliseks?
Kõige lihtsam on öelda, et mootori töö on kõige optimaalsem parimas väändevahemikus, mis üldiselt jääb sõiduatode diislitel kuskil 1750-2200rpm vahele(olenevalt mootorist ja selle sätetest).
Parim väändevahemik on see, kus täiesti puhas kütus(segamata EGR gaasidega) põlemis kiirus(leegi front) vastab optimmalseimalt kolvi liikumise kiirusele. Liig kõrge pöörde puhul jookseb kolb eest ära, liiga madala puhul toimub puhta kütusega täielik põlemine enne A.S.S(alumise surveseisundi) asendit ja võimalik, et ka liiga varajase süttimisega(mootor käib teravamalt).
Selleks, et madalatel pööretel põlemisfrondi kiirust alla tõmmata, lisatakse EGR gaase(ühtlasi tõstab väljalaskegaaside temperatuuri, millega ühtlasi saavutatakse effektiivsem katalüsaatori töö), aga EGR gaasid on teadupärast põlenud jäägid, ehk siis mingil määral lämmatavad põlemist(aeglustavad). Selleks, et põlemine siiski toimuda saaks, lisatakse veidi täiendavalt kütust töötakti kohta.
offtopic
Mis juhtub, kui egr välja programmeerida?
*põleb puhas kütus
*madalal pöördel on põlemisfront ebasobivalt kiire, kannatab madala otsa jõudlus
*võib esineda liiga teravat töötsüklit tühipööretel- mootor lagiseb
*EGRi eemaldamisel tuleks S.O.I(Start of injection) standardselt umbes 2 kraadi hilisemaks(vist oli hilisemaks) keerata.
*kütusekulu ei tohiks muutuda. Kui egr olemasolul peab madalal pöördel kütust juurde lisama, et põlemine toimuks, siis egrita peab kütust lisama, sest põlemine on liiga kiire ja seetõttu ebaeffektiivne arvutusliku kütusekoguse puhul.
Töristada 1500pöördega 6enda käigua, arvates, et see on öko, siis eksite, sest 5es käik on kõrgemal pöördel mis ilmselt on arvestatud just 90nega sõitmiseks.
Ise väntaks jalgrattal ka pigem natukene kiiremini, kui et sõtkuks aeglaselt ja raskelt pedaale.