Jah, aastaid tagasi tuli see hübriidide
haip.
Kahjuks loodusseadused kehtivad ka neile, sh energia jäävuse seadus.
Võib panna ju elektrimootori autole külge, aga energiat tasuta ei saa.
Ka pidurdamisel saadud energia oli eelnevalt saadud kütuse arvelt.
Enamikel tavalistel hübriididel (õige nimi oleks täishübriid, aga see on veidi üle pingutatud)
on akupakk 1-2kWh. 100km/h aeglustus seiskumiseni saab anda ümmarguselt 0.1kWh.
Ideaalsetes tingimustes (aku on uuevääriline, on tühi ning on täielikult üles soojenenud)
suudab see neelata energiat võimsusega 20kW. Mis on selline....kergelt tuntav aeglustus.
Kahjuks külma akuga see number kukub. Mitte natuke. 10x kukkumine on täiesti arvestatav.
Ja see tähendab, et regeneratiivsus on praktiliselt olematu. See aga tähendab, et auto sõidab
täielikult bensiini peal. Ja see tähendab, et kütusesääst on olematu. Pigem vastupidi.
https://www.youtube.com/watch?v=0oYsfOzU45A" onclick="window.open(this.href);return false;
Autotootjad veendusid nüüd lõpuks, et 1kWh'se akuga erilist imet teha ei saa. Kõrgepinge
teeb asja keerukaks ja kallimaks, tulemused tagasihoidlikud. Hiljuti leiti ideaalne kompromiss:
48V-ne hübriidisüsteem tavalisele autole. Jääb ära kogu see kõrgepinge ja erilise "käigukasti" jama,
samas saab nii kütust säästa, kui ka start-stop süsteem hakkab märksa pehmemalt funkama.
Starter ja genekas asendandatakse starter-genekaga. Võimsuseks 15-20kW, kuni 50Nm.
Saab sellega nii regenereerida, kui ka, mis põhiline, hakata veerema ja käivitada mootor samaaegselt.
Ehk foorilt startides startergenekas hakkab rihmaga mootorit ketrama, autol võib isegi käik sees olla.
Krempel ei maksa ega kaalu palju, sellest on tolku ja praeguse teemaga kokku puutudes,
küttekulu ebasoodsatel tingimustel kehvemaks ei lähe. Selle nimi on leebe-hübriid (mild hybrid).
Eeldatav küttekulu sääst saab olla kuni 10% linnatingimustes. Ehk näiteks 8l asemel 7.2l.
Minu mõistus lisab veel seda, et 48V hübriidide akupakk on väga kompaktne
(umbes nagu 100Ah 12V aku) Teoreetiliselt saab selle paari minutiga töötemperatuurini soojendada.
Sellele süsteemile saab juurde lisada terve posu mugavust.
Elektriline 48V kliimakompressor - ootad tõkkepuu ees, kliima puhub külma, mootor seisab.
Elektriline 48V PTC kütteelement - paned auto hommikul käima, saad tõsist sooja 1. minutil (bena arvelt).
Elektriline 48V turbokompressor - eelis tavalise turbo ees on see, et reageerib momentaanselt.
Väga tõenäoline, et 48V leebehübriidide müük läheb pauguga lahti. Seda kõike ikka sellepärast, et
autotootjad tahaksid võimalikult kerge vaevaga parimaid CO2 numbreid saada. Täpsemini, nad
peavad, sellised nõuded varsti rakenduvad. Eriti suuremad autod nagu A6, 5-seeria vms.
Ja need positiivsed omadused on ikka päris tõsiseltvõetavad ka ostjatele.
Särtsakam auto. 50Nm igas olukorras (eriti 0km/h) on vägagi teretulnud. Auto mass ja pakiruum ei kannata.
Kui nii lambist rehkendada, siis 1000€ piiresse kogu see ime peakski mahtuma.