1. leht 1-st

Mootor on mu keskmine nimi

Postitatud: 02.09.2006 10:23 04
Postitas priitv8
Viimaks jõudis siis kohale mu kauaoodatud kaheköiteline raamat BMW mootorite ajaloo kohta - 1916-2000.
860 lehekülge ja 5 kilo lugemist-vaatamist, seega kulub selle läbitöötamiseks ilmselt veel palju aega.
Aga paar asja jäid kohe silma.
1) juba 1975 katsetas BMW silindrite selektiivset väljalülitamist, aga kuna asi ei käinud nii pehmelt, kui BMW-lt oodatakse, läks projekt ajalukku.
2) vaid aasta peale M70 valmimist (1988) katsetati veel suuremat mootorit. Asi käis isegi E32 keres ära. Projekti koodnimi oli "Goldfisch".
Siin on mootori andmed:
Konfiguratsioon: V16, 60°, 32 klappi
Kaal: 310kg (+60kg vs M70)
Sil.dia./käik: 84/75 (sama mis M70)
Töömaht: 6651ccm
Surveaste: 8.8:1 (sama mis M70)
Võimsus: 408PS@5200
Väändemoment: 637Nm@3900
Juhtimine: 2xDME3.3
Tõestuseks ka mõned pildid. Siia juurde veel paar M70 esiisa-prototüüpi (M33 - 1972 ja M66 - 1977)
PiltPiltPiltPilt

PS oleks selline E32 765i kunagi teoks saanud, oleks see täna lukkseppade unistus olnud ;)

Postitatud: 02.09.2006 10:42 22
Postitas AARE540
Nonih, hea meel tõdeda, et selline raamat õige mehe kätesse sattus ning seega on sinult, Priit ,veel rohkem asjalikke fakte ja muudki tarkust oodata- nagu seda praegu vähe oleks ;) Väga vahva! :cool:
Aga see Kuldkala-teema, kui juba E32 ajal oleks selline asi reaalselt ka käiku lastud oma 408PS-ga, siis oleks jube huvitav teada, kui kaugel praegu asi oleks E65 puhul- hetkel siis 760-l on 447HP ja 600Nm, V16 puhul oleks vastavad numbrid hetkel oletatavasti vast mingi 600- 700HP ja mingi 800Nm kanti...

Postitatud: 02.09.2006 10:54 49
Postitas Kustas
V16 :shock:. Ei tea, kas omalajal siis sellele ka oleks ostjaid leitud? Kas seal see ka kirjas on, et miks asjast siis loobuti?

Postitatud: 02.09.2006 10:56 51
Postitas priitv8
See jutt, mis lehel näha, on kõik.
Kui kohe lugeda ei näe, siis klikka pildil ;)

Postitatud: 02.09.2006 11:24 35
Postitas ert
"July 8 1987, design of the V16 code name Goldfish begun. It was dynoed at 408 hp and was 6.6 liters. Weight ca 300kg. The engine was never intended for production, but was more a design exerise to show the flexibility of the BMW engine range"

Põhimõtteliselt sama on ka artiklis kirjas, et asja ei tehtudki seeriatootmise mõttega.

Ostjaid oleks ma arvan ikka leidunud, peamiselt vast naftašheikide seast.

Postitatud: 07.09.2006 18:09 46
Postitas priitv8
Lisan siia veel vaateid mõnedest ideemootoritest. Suuremate piltide vaatamiseks tuleb neil pisikestel klikata.
See 3-silindriline on siis skaala teine ots (ülemises oli Goldfish)
Pilt
See oli silindrite väljalülitamisega ökorežiimil töötav mootor. Ei hakka mainima, kes sellist hiljuti seeriasse juurutas. Küll vist V8 ja V12-tel.
Aasta oli siis 1975!
Pilt
Siin saab näha vahvat klapiajamit.
Pilt
Ja see on hoopis imelik asi (saan sellest nii aru, et töötaktid toimusid vaid 3-s silindris 6-st), millest raamatus peale selle pildi ka midagi lugeda ei ole.
Pilt

Postitatud: 08.09.2006 12:34 29
Postitas Svenp
Viimase kohta, minu nägemuses juhitakse 3 silindri väljalaskegaasid ülejäänud 3, kus toimub nende järelpõlemine. Kütust saab ainult esimene 3ne sats. Foto pealt on näha, et väljalaske poolelt tuleb toru sisselaskekollektori alla ja on sisendiks 3le. Seal on veel üks kanal värske õhu otse juhtimiseks (keskmine, kaks äärmist kaanega suletud).

Muide järgmisel leheküljel on seda selgitatud, aga tollel mootori seal hoitakse väljalülitatud silindrid kuumad väljalaskegaasi retsirkulatsiooniga.

PS! Ma ei suutnud vastu panna soovile ka see raamat osta. Hea, kui väärt vihjeid saab :)

Postitatud: 08.09.2006 20:20 09
Postitas priitv8
Svenp kirjutas:PS! Ma ei suutnud vastu panna soovile ka see raamat osta. Hea, kui väärt vihjeid saab :)
Aga ostsid siis või ei? BMW varuosasüsteemist seda enam ei saa, kuna raamat on kirjastatud juba 1999 ja saksa lao seis oli 0 (ETK-s on küll hind veel sees jah).
Õnneks leidus eBay-s üks shop, kus neid veel paar tükki alles (ilmselt seetõttu, et ingliskeelsed), kaup on uus ka (oli veel kiles). Ja parim sealjuures, et vaid 1/3 hinnaga originaalhinnast.

Postitatud: 09.09.2006 19:10 41
Postitas AARE540
priitv8 kirjutas:Aga ostsid siis või ei?
Svenp kirjutas:Muide järgmisel leheküljel on seda selgitatud, aga tollel mootori seal hoitakse väljalülitatud silindrid kuumad väljalaskegaasi retsirkulatsiooniga.
Selle lause järgi ma nagu oletaks, et Sven hankis selle samuti :P

Postitatud: 09.09.2006 20:25 38
Postitas Svenp
Jah, ostsin Amazonist. Inglise keelse, sest saksa keelset ei leidnud. Ma ei teadnudki, et ETK kaudu neid raamatuid saab.

http://www.amazon.de/exec/obidos/tg/det ... oding=UTF8

myteam nimelise müüja käest. Kahe päevaga oli kohal (Deutschland->Inglismaa). Hind on väga hea sellise mahuka teose kohta.

Kui mootoritest veel rääkida, siis mulle avaldas muljet BMW insenerimõtte loogika. Vastupidiselt nö rahva arvamusele, et väike 2 liitrine 6-sil on mõttetu mootor, nende uuringute põhjal pole mingit vahet sama mahu juures 4 ja 6-sil efektiivsusel ja ökonoomsusel, küll aga on vahe käiguühtluses, mis 6-sil on peajagu üle, ja siidine mootor on BMW nurgakivi.

Postitatud: 09.09.2006 20:40 51
Postitas kummar
bmw 2,0 R6 mootori juures on jah erinev teiste kahestega väändemomendi ühtlus ja see on tunda kohe mõnusalt kui 1500rmp juures sõidad nagu vanemeed ilma et oleks tunne et auto tahaks kätte ära surra

bmw inrenerid on omaala parimad arvatavasti oma unikaalsete lahendustega

Postitatud: 10.09.2006 14:52 54
Postitas Kustas
Kuid miks tänapäevased 2,0 mootorid (1.seeria, 3.seeria) R4'd on?

Postitatud: 10.09.2006 16:50 22
Postitas Leho
Kustas kirjutas:Kuid miks tänapäevased 2,0 mootorid (1.seeria, 3.seeria) R4'd on?

sest asjalikud inseneerid on maha ära surnud ?

Postitatud: 10.09.2006 16:54 37
Postitas Tom
Kustas kirjutas:Kuid miks tänapäevased 2,0 mootorid (1.seeria, 3.seeria) R4'd on?
Odavam toota ja kergemad ka.

Postitatud: 10.09.2006 21:26 57
Postitas Svenp
Kustas kirjutas:Kuid miks tänapäevased 2,0 mootorid (1.seeria, 3.seeria) R4'd on?
Tehnoloogia on arenenud: näiteks tasakaalustusvõllid. 4-sil on kompaktsem jne.

Postitatud: 10.09.2006 21:53 58
Postitas Jaanus_P
tasakaalustus võllid? nt. vanematel japsi diislitel olid juba ammu tasakaalustus võllid! kui mõtled neid võlle mida on nt 3tk mootoris ja nende jaoks eraldi rihm pandud. miks siis alles nüüd see BMW´l kasutusele võeti? või siis, et miks need üldse kasutusele võeti? sry kui eksin :oops:

Postitatud: 10.09.2006 22:35 03
Postitas Svenp
Vanematel japsi diislitel on BMW karakteriga sama palju ühist kui Belarus traktoril.

M43 mootoril võeti 1998 kasutusele 2 tasakaalustusvõlli, mis asuvad väntvõlli all ja käitatakse hammasrattaga. Miks just nii ja naa? Iga lahendus on kompromiss. Lisavõll tähendab lisamassi, mis erksusele kasuks ei tule. Materjalid ja tehnoloogia arenevad, küllap jõuti alles hiljuti lahendusele, mis nõuetele vastas.

Postitatud: 02.10.2006 09:15 56
Postitas auktagavarakummis
Üks hiljutine Rolls Royce concept oli mingisuguse v12 + võimalik, et v16 mootoriga. Arvestades, et BMW owns Roll-Royce, siis kas võivad ülal kirjeldatud BMW M70 ja Rolls consept mootorite vahel eksisteerida teatud sugemed? Kust neil nii äkki sinna konsepti peale ikka v16 mootor võtta oli?. Samas vahet pole sest kuuldavasti seeria Rolls Royce mudelil toda v16 mootorit niikuinii ei näe ja veelgi enam - vaevalt siitkandi meestel seda rahagi võtta oleks et midagi sellist endale osta kui just kruuda välja arvata, kel oma sõnul raha nii palju, et sellega midagi peale hakata pole, pane või põlema.

Postitatud: 02.10.2006 21:28 19
Postitas raimo_r
auktagavarakummis kirjutas: vaevalt siitkandi meestel seda rahagi võtta oleks et midagi sellist endale osta kui just kruuda välja arvata, kel oma sõnul raha nii palju, et sellega midagi peale hakata pole, pane või põlema.
eestis on raha küll aga mõistusega huvilisi ja korras teid kipub nappima

Postitatud: 04.10.2006 23:05 26
Postitas Kristjan
Kas bmw enda poolt toodetud turbo mootorite kohta kah midagi huvitavat on seal kirjas? M20 kohta eriti?

Postitatud: 16.12.2006 23:48 50
Postitas raimo_r

Postitatud: 16.12.2006 23:56 25
Postitas Kristjan_K
Päris julm ikka, mis 1499cc mootorist välja venitati:

Pilt