Esimene tutvus - Bmw 2002 Turbo

Erinevad BMW mudelid
Vasta
Margus_H
Huviline
Postitusi: 288
Liitunud: 30.09.2002 15:39 28
Asukoht: Tallinn

Esimene tutvus - Bmw 2002 Turbo

Postitus Postitas Margus_H »

Kuna nii siin foorumis kui üldse Eesti BMW omanike hulgas on siiski põhirõhk mudelitel kaheksakümnendatest ja ülespoole, siis teeks siinkohal vahelduseks väikse tagasivaate BMW ajalukku, aega, mil veel ei osatud unistada meeletult kiirendusomadusi parandavatest Läti spoileritest ja sinisest seksvalgusest ning prooviks anda põgusa ülevaate mudelist 2002 Turbo.
Alljärgnevad read ja esitatud andmed ei ole kindlasti absoluutne tõde, jutu kokkupanekul kasutasin põhiliselt erinevaid Interneti allikaid, neis esitatud andmed on kohati üsna erinevad. Kõik kommentaarid ja täpsustused on teretulnud.

Mudelit 2002 Turbo esitles BMW AG esmakordselt laiemale avalikkusele 1973. aasta Frankfurdi autonäitusel. Tegu oli 2002 tii sedaani kerel ja tehnikal baseeruva 2-ukselise 5-kohalise sportautoga. 2002 Turbost sai esimene Euroopas seeriatootmises olnud turboga varustatud sõiduauto, ühtlasi oli ta ka esimene BMW poolt seerias toodetud turboga tänavasõiduauto. 2002 Turbo oli müügiedukuselt BMW jaoks pettumus, mistõttu 1973. aasta juulist kuni 1975. aasta juulini toodeti neid vaid 1672 eksemplari (neist 7 eksperimentaal ja testautot), seejärel tootmine lõpetati. Põhiliste põhjustena toodi eeskätt kõrget hinda ja ka kütusekulu. Kinnitamata andmetel mängis teatud rolli ka Saksamaa riiklike instantside surve, mis olid vastu 170hj arendava auto laiemale levikule. Võrdluseks niipalju, et näiteks 2002 sedaani toodeti 343 283 eksemplari ja 2002 tii sedaani 37 703 eksemplari. Ükski 2002 Turbo ei omanud USA turul müügiks vajalikke sertifikaate, enamik leidis esimese omaniku Vanast Maailmast, esikohal oli Saksamaa 624 autoga, teisena Itaalia 356 ja kolmandana Prantsusmaa 180 autoga, üks eksemplar siiski algselt USA-sse ka müüdi. Ka põhjanaaber Soome sai 2 uut 2002 Turbot, Rootsi osteti neid koguni 63. Kaheksa eksemplari algsed ostjad on teadmata, samuti puudub täpne informatsioon hetkeseisu kohta.

2002 Turbo baseerus, nagu mainitud, 2002 tii kaheukselisel kerel, millele olid lisatud nö. “racing style” esispoiler, koopalaiendid, antitiib ja veel mõned lisaelemendid. Kere mõõdud olid järgmised: pikkus 4229mm, laius 1588mm ja kõrgus 1422mm.

Mootorina kasutati vesijahutusega 2,0(1991cc) liitrist 4-silindrilist (2 klappi silindri kohta) SOCH-i, sama, mida 2002 ti-l, lisatud oli KKK (Kuhnle, Kopp & Kausch) turbo ning lisaks veel mõned muudatused. Tehase andmete järgi arendas mootor 170hj (126,8 kW) 5800rpm-i juures, ehk siis ca 40hj rohkem, kui tavaline 2002 tii. Maks. vääne 240nm 4000rpm-i juures, kompressioon 6.90:1. Kasutusel olid nii veidi modifitseeritud Kugelfischeri kui ka Schäferi mehaaniline pritse. Antud lahendused võimaldasid 1035kg tühimassiga autol jõuda 0-60mph 6,9 sekundiga, 0-100mph 22,1 sekundiga, veerandmiili ajaks oli 16,2 sekundit ning lõppkiiruseks anti 209 km/h. Kasutusel olid Getragi 4- ja 5-käigulised käigukastid.

Lisaks kerele ja mootorile oli modifikatsioone ka vedrustuses, pidurisüsteemis, interjööris ja mujal. Standardis oli olemas 40% LSD. Ees olid kasutusel ketaspidurid, taga trumlid (suuremad, kui tii-l). Standardis kasutati 5 Ŋ" laiusega velgi, soovi korral oli võimalik tellida 6” laiad “turbo style” veljed, mis tänapäeval on väga haruldased ja mida praktiliselt müügis pole. Rehvid olid 185/70 VR 13 nii ees kui taga.
2002 Turbot pakuti ainult kahes värvitoonis, Chamonix (valge, valmistati 1049) ja Polaris (hõbemetallik, valmistati 615), üksikeksemplaridena valmistati siiski ka veel Taiga (roheline metallik), Schwarz (must), Tampico (beezh), Inka (oranz), Pastellblau (sinine), Jadegrün (roheline) ja Verona (punane). Ühe toodetud eksemplari värvi kohta informatsioon puudub. Disainielementidena olid kasutusel Motorspordi kolmiktriibud külgedel ja esispoileril (BMW Motorsport GMBH loodi muide 2002 Turbo esitlusele eelnenud aastal, ehk siis 1972). Kõige esimestel mudelitel oli esispoileril ka tagurpidi shriftis kiri “2002 Turbo”, mis peagi eemaldati. Turbo puhul oli enamik tavalise 2002 lisasid juba standardis või siis mõned ka lisadena saadaval, standardis olid olemas näiteks ka musta värvi nahast sportistmed ja sportrool. Tuningfirmad, sealhulgas ka Alpina, on pakkunud 2002 Turbole samuti erinevaid lisasid, alustades sportroolidest kuni kangemate turbodeni, kuid nende levik on siiski suhteliselt vähene.

1973 oli BMW AG jaoks väga mälestusväärne aasta. Täielikult avati uus peamaja Münchenis, uksed tehti lahti ka Põhja-Ameerikas, BMW oli Euroopa Vormel 2 meister, European Touring Car võistluste meister, mootorrataste division tähistas 500 000-nda ratta valmimist.
2002 Turbo sünd muutis selle aasta vaid meeldejäävamaks, kuigi olles ees oma ajast ja ostjaskonnast, ei täitnud temale pandud ootusi ja hääbus kiiresti, jäädes siiski alatiseks teatud sümboliks inimestele, kes hindavad hingega autosid.

Omaaegse manualiga saab tutvuda: [URL]http://www.hagen-racing.com/2002/manual/[/URL]

[img]http://www.hagen-racing.com/2002/pics/10.jpg[/img][img]http://www.hagen-racing.com/2002/pics/11.jpg[/img]
Fotod: Internet

Heas korras 2002 Turbot on üsna raske leida ja pakutavate maksumus on üsna krõbe. Eestis mulle teadaolevalt ühtegi 2002 Turbot ei ole, parandage kui eksin.

Selleks korraks kõik, loodetavasti keegi leidis eelnenust endale midagi huvitavat kõrva taha panna, loodan, et tulevikus võib klubi kodulehelt iga BMW mudeli kohta juba korralikku tutvustust lugeda, kel aega ja tahtmist võiks omalt poolt sellele kaasa aidata, uus koduleht pole enam mägede taga.


Margus /
[EMAIL]margus@hagen-racing.com[/EMAIL]
Kasutaja avatar
Muhv
Klubiliige EKBK
Postitusi: 2206
Liitunud: 18.11.2002 22:35 02
Peamine sõiduk: i12, i01s, G05

Postitus Postitas Muhv »

Lisaks veel , et hetkel mobile.de-s müügil kaks sellist isendit. Üks, ilmselt restaurerimist ja mootori installi ootav isend, 2800 euri, restaureeritud isend 11000 euri.
Kasutaja avatar
priitv8
Huviline
Postitusi: 8286
Liitunud: 04.02.2004 10:59 34
Asukoht: city

Postitus Postitas priitv8 »

Hetkel on saadaval ka üks 2002 Turboga sugulussidemeid omav vormel 1 mootor, kahjuks ainult ilma kolbideta, kuna olla miski näituseeksponaadina teeninud (läbisõit 0!!):
Vt. umbes lehe keskel "Original BMW-Formel 1-Triebwerk!"
Priit
540iX 240kW/450Nm, aga ikka pooled silindrid puudu!
Baur TC
Huviline
Postitusi: 412
Liitunud: 15.01.2005 21:48 38
Asukoht: Palamuse
Kontakt:

Teine kere ja muu

Postitus Postitas Baur TC »

kere oli ikka teine - näiteks tagapaneel asub summuti asukoht mujalt kui 2002 tii. Algselt tehnilised probleemid pohjustasid müügi vähesus. näiteks summutiga olid suured probleemid. Turbomootorist ainult nii palu et "wastegate" oli puudub. Se pohjustas kuumuseprobleemid kapoti alt.

Teine pohiprobleem hind! Porsche 911 oli peaagu samas hinnaklassis ja Alpina 2002 oli odavam ja igas mottes iga pool oma soiduvoimalustest
Turbost parem - ja ilma tehniliset probleemid!
E36 325 kabriolett
E 34 530i Schnitzer-väike Sport Paket
Tom
Huviline
Postitusi: 742
Liitunud: 03.01.2003 15:28 41
Asukoht: Tallinn

Re: Teine kere ja muu

Postitus Postitas Tom »

Tagurpidi 2002 Turbo kiri kaotati valitsuse survel, kuna seda peeti liiga agressiivseks (tagurpidi oli ta loomulikult sellejaoks, et peeglisse vaadates seda näha ja viisakalt kõrvale võtta :lol: )

Kui temperatuur liiga kõrgele lasta põleb väljalaske kollektor ära, lisa jahutust tuleb otse loomulikult salongi puhuriga reguleerida (ma ei taha teada kui soojaks see relv võib suvel kihutades seest minna).

IMO ehtne harrastaja auto, kuna tal on iseloomu ja käed-jalad tööd täis kui kiiresti sõita, kahju ainult et korralikud eksemplarid pooli milli alla maksavad..
Kasutaja avatar
Aare
Huviline
Postitusi: 2907
Liitunud: 24.12.2002 11:18 44
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Aare »

Kui sinna mootorile istutada peale mingi progetav ECU ning teha see turbovärk normaalseks, siis on seal mammu küll ja rohkem ka.

Seal nii madal surveaste, et praeguse aja bensiinide ja ohjes hoitud segu/süütega puhub sinna 1,5 bar sisse nagu nalja.

WG ei ole alati kohustuslik asi - seal täitab WG rolli arvatavast ärapoodud turbiin, kuid selle vahega, et sellisel juhul tekib meeletu soojuse kogunemine, mis lõpuks turbo/kollektoriga 1:0 teeb

Teisalt on meil hea seletada, mis valesti jne. Tollal - ärme unustame - tegi turbo seeriaautol alles esimesi samme.

Samamoodi oli esimese malli 745 (3,2 mootoriga) samasugune õnnetus, enamikel läks garantiiajaga 2 mootorit.
BMW M535i 1985; BMW 3.0S 1973;
BMW 318iS 1990
Kasutaja avatar
Madis
Huviline
Postitusi: 68
Liitunud: 30.09.2002 21:03 43
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Madis »

See veerandmiili aeg on küll kahtlaselt tagasihoidlik. E30 325i, mis kaalub ~1200kg ja arendab 226Nm väänet läbib 1/4 miili 15.5 sekundiga tehaseseades. See turbo peaks ikka kõrget 14 sekundi aega sõitma.
Vasta